کانال اختصاصی سید احمد دارستانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام کانال اختصاصی سید احمد دارستانی در شبکه اجتماعی تلگرام کانال اختصاصی سید احمد دارستانی در شبکه اجتماعی آپارات

اجتماع سربازان حیدر
ظهر جمعه سوم اردیبهشت
سخنران:حجت الاسلام دارستانی
مکان:تهران-میدان قیام-بلوار قیام-به سمت خیابان 17 شهریور
حسینیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها
***********
کلنا به فداک یا زینب
شب شهادت حضرت زینب سلام الله علیها
سخنران:حجت الاسلام دارستانی
جمعه-سوم اردیبهشت
ساعت 21
تهران-خیابان قزوین"دو راهی قپان"خیابان شهید نعمتی-خیابان شهید مهدوی-فاطمیه تهران
*****************
شام شهادت حضرت زینب سلام الله علیها
شنبه چهارم اردیبهشت
سخنران:حجت الاسلام دارستانی
بعد از نماز مغرب و عشا
تهرانپارس-ضلع جنوبی غربی میدان شاهد-مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها

پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد دارستانی
مصاحبه سایت خیمه دلسوختگان
مصاحبه سایت خیمه دلسوختگان

مصاحبه حضوری خبرنگار خیمه دل سوختگان با استاد دارستانی که در تاریخ ۹۱/۰۹/۲۰ در شهرستان چالوس و بمدت 20 دقیقه بطول انجام شده است. . .

http://www.heiatonline.ir/Media/635773488368549596.jpg

ادامه ی مطلب

حجت الاسلام والمسلمین دارستانی

دانلود مصاحبه با حجة السلام والمسلیمن سید احمد دارستانی

----------------------------------------------

درابتدا مختصری از خودتان و نحوه ی ورودتان به حوزه بیان کنید.
حجت الاسلام دارستانی : سلام علیکم ، من سال ۱۳۶۸ وارد حوزه شدم مدرسه ی معصومیه درس را شروع کردم.سال۷۶ وارد درس خارج شدم چندسالی درس خارج ، بعد هم برای کارشناسی ارشد تخصص مهدویت که یکی از رشته های تخصصی حوزه هست وارد شدم سه سال در آن جا درس خواندم که رشته کارشناسی ارشد مهدویت را گرفتم.

رابطه شما با کدام یکی از مداحان و شاعران صمیمی است؟
حجت الاسلام دارستانی : سخنرانان که با خیلی از آقایان رفیقیم مخصوصاً حاج آقای مؤمنی که از برادر برایم عزیزتر است دوستان زیادی هستند که با آن ها رفاقت و دوستی داریم در خطبا اما با ایشان بیشتر از بقیه. مداحان هم که عموماً با مداحان رفیقیم.اگر انتقادی هم از بعضی مداحان داشته باشم یا به دوستان خیلی دوستانه به آن ها می گویم ولی با بیشتر مداحان دوست و رفیقم.

هیئتی که امام حسین(ع)،امام زمان(عج) و حضرت زهرا(س) می پسندند چه هیئتی است؟
حجت الاسلام دارستانی : هیئت که ما امسال محرم این عبارت را زیاد به کار می بردیم که خدای تبارک و تعالی مسجد بنا کرد و فرمود که یهودی نمی تواند بیاید،مسیحی نمی تواند بیاید،زرتشت و بودا نمی تواندد بیایند،انسان جنب وارد مسجد شود،زن در ایام عادات خودش نمی تواند وارد شود که اَنّ خدا به سیدالشهداء (ع) فرمود که حسینیه بنا کن که هم یهودی بتواند بیاید،هم مسیحی بتواند بیاید،هم زرتشت و بودا بتوانند بیاید،هم مست لایعقل بتواند بیاید ،هم انسان جنب بتواند بیاید هم هرکسی با هر شخصیتی و جایگاهی بتواند بیاید وارد حسینیه بشود.
تعبیر قدیمی ها: “هرکه هستی یا هرآنچه هستی بیا،صد بار توبه شکستی بیا “.حسینیه جایی ست که همه می توانند بیایند اما یک اصولی را انسان باید برای حسینیه رعایت کند که اگر بخواهیم به آن ها بپردازیم کل وقت مصاحبه را می گیرد.حسینیه جایی است که همه می توانند بیایند مگر این که حالا یک استثنائی هم داریم که حالا مثلاً طرف شراب خوار است بیاید در حسینیه و بخواهد بچه ها را ببرد خدای ناکرده سر سفره ی شراب بنشاند،حتماً از وجود همچین شراب خواری در هیئت باید ممانعت کنیم. یا طرف معتاد است می آید هیئت ممکن است بچه ها را ببرد پای اعتیاد و بالأخره به گمراهی بکشاند حتماً از ورود این ها باید ممانعت کنیم مگر این که بدانیم نه حالا طرف مست است آمده در هیئت نشسته و اشکی ریخته و رفته اما اگر نه به بهانه ی اشک ریختن بیاد و با بچه های هیئت بخواهد رفاقت کند و آن ها را خدای نکرده به گمراهی ببرد خوب مسئول هیئت وظیفه اش است که جلوگیری کند از آمدن این ها.من فکر می کنم هیئت ها را باید همان هیئت بداریم که هرکی با هر گرایشی و شأنیتی خواست اذن ورود داشته باشد برای هیئت.

به عنوان یک سخنران یک توصیه بفرمایید به مداحان و شاعران امام حسین (ع). (نکته اخلاقی)
حجت الاسلام دارستانی : روضه خوان و مداح محرم خانه ی اهل بیت است کسی که محرم شد آن هم محرمیت برای اهل بیت عصمت و طهارت بالأخره باید یک اصولی را رعایت کند بحث حیا این جا خیلی معنا دارد،بحث این که هر حرف درستی را نباید زد هر روضه درستی را هم نباید خواند مواظب باشیم آنچه که خدای ناکرده دل اهل بیت را به درد می آورد.ما قدیم ها می گفتیم خود امام زمان (عج) پای روضه الکی گریه نمی کند پای روضه جعلی گریه نمی کند پس ذاکرها،روضه خوان ها این ها محرم خانه ی امیرالمؤمنین اند باید مراقب باشند که هرچه را نخوانند هرچه را نگویند از آن ورهم بدانند که حلقه ی اتصال مردم اند با سیدالشهداء(ع) و باید آینه ی امام نما بشوند در حقیقت به خاطر آن روضه هایی که می خوانند.

رشته ی شما در حوزه مهدویت است چرا مهدویت؟
حجت الاسلام دارستانی : چون در عصر غیبت امام زمان (عج) واقع شدیم دیگر.در عصری که تنها وظیفه مان اینست که یک کاری کنیم آقا بیاید.احساس کردم شاید بهترین رشته تخصصی حوزه که به درد این دوران ما هم می خورد و نسل امروز هم تشنه ی امام شناسی ست بروم در رشته ی مهدویت و با ابعاد این رشته و با مباحث این رشته آشنا شوم و این معارف را بتوانم منتقل کنم به نسل جوان که امامشان را بشناسند و ان شاالله عصری باشیم که در عصر ما ظهور تحقق می گیرد و در عصر ما زمینه سازی برای ظهور کامل می شود که حضرت ظهور کنند ان شاالله.

چه شد که شما به دفاع از آقای ذاکر آن سخنرانی معروف را در صدا و سیما بیان کردید؟
حجت الاسلام دارستانی : این از آن سؤال هاست که نمی شود به همه ابعادش پرداخت و جواب داد،چون هم دشمن ساز است و هم دشمن سوز است.من در ختم آقای ذاکر آن خوبی هایی که ایشان داشت (که حتی کسایی که ایشان قبول نداشتند این خصوصیات را باور داشتند و قبول داشتند) یکی این که روضه فروش نبود و هیچ وقت برای روضه ای که خواند صله نگرفت خوب این خیلی قیمت است که انسانی در اوج گرفتاری و اجاره نشینی و در مشکلات و پیچ و خم زندگی اش حتی به هزار تومان نیاز داشته باشد در حالی که همان شب می تواند روضه بخواند و پنج میلیون تومان صله بگیرد و نمی گیرد این واقعاً یکی از شاخصه هایی بود که من کم دیدم در جامعه ی خودمان،هستند کسانی که صله نمی گیرند ولی ایشان از آن آدمهایی بودند که در مبارزه با خودشان خیلی کار کرده بودند و یکی هم واقعاً سیدالشهداء را دوست داشت با همه ی وجود حالا ممکن است سبک هایی که خوانده بود اشکال بشود کرد حرف هایی که زد و حالا مثلاً چیزهایی که از ایشان و خیلی از مداحان صادر می شود که اشتباه است و ما هم به اشتباهشان معترفیم من احساس کردم که این قدر که آقایان می گفتند آقای ذاکر خطا نکرده این قدر که نتوانیم ختم او برویم برای همین با تیر خاطر رفتم منبر و با همه ی وجود از ایشان و مخصوصاً از این دو شاخصه ای که تعریف کردم دفاع کردم و الا تعریف ما از هر شخصی مطلق نیست انسان ها هم خوبی دارند و هم بدی.

خاطره ای از همرزمان شهیدتان بفرمایید.
حجت الاسلام دارستانی : بهترین لحظاتی که از عمرمان داریم همان لحظاتی بود که  چند روزی را در جبهه ها با انسان هایی زندگی کردیم که حقیقتاً افسانه بودند (افسانه به معنای این که اهل این دنیا نبودند) قفس دنیا برایشان تنگ بود و زود هم خدا این ها را برد پیش خودش.
بچه هایی که هر لحظه با آن ها بودن مثل در بهشت خدا بودن لذت بردیم،چند وقتی که با آن ها روز و شبمان را در جبهه چه در کردستان چه در جنوب ایران گذراندیم دیگر مثل آن لحظات نیامد مگر وقتی که سر سفره ی سیدالشهداء (ع) و روضه ی آقا می نشینیم که لذت خاصی می بریم و الا آن شب ها و آن روزها و آن …
این ها به تمام معنا مرد بودند و مظلوم خدا ان شاءالله حق شهدا را و هم پدر و مادر شهدا و هم جانبازها ، قطع نخایی ها،شیمیایی ها،همسران شهدا،فرزندان شهدا را بر ما ببخشد این ها حقی است سنگین بر کل ملت ایران دارند. ان شالله که بتوانیم راهشان را ادامه بدهیم
 
شنیدیم که شما سالیان سال در کنار طلبگی مربی رشته های ورزشی هم بودید.از کجا و کی شروع شد؟
حجت السلام دارستانی : بله ما زادگاهمان تهران است من یازده سالگی کشتی رفتم تا سیزده سالگی،از چهارده سالگی تا وقتی که آمدم به حوزه رشته ی کاراته کی یوکشین کای رفتم که حالا آن زمان تهران بودیم سالن بادی امجدیه تمرین می دادیم مشکی ها و دان ۱و۲ این رشته را .خوب آمدیم طلبه شدیم دیدیم که دیگر خیلی (به قول دوستان رشته ی کیوکشین کاراته،فارسی اش می شود کی یو بکشیم؟!) در شأن ما نیست رفتیم رشته ی رزم آوران و مربیگری و داوری رزم آوران را هم گرفتیم در آن یک سالی که در اوج نوجوانی رفتیم جبهه در آن یک سال سه ماه در کردستان بودم که فرمانده ی پایگاه ما استاد جودو بود آن جا هم دفاع شخصی های جودو را کار کردیم و یاد گرفتیم و الآن یک هفت هشت سالی است که ورزش نمی کنیم.

اوقات بی کاری یا فراغتتان را معمولاً چه کار می کنید؟
حجت الاسلام دارستانی : اوقات فراغت را بیشتر با خانواده و بچه هایمان می گذرانیم.اگر اوقات فراغتی پیدا بکنیم یا به مطالعه می پردازیم یا به فکر کردن می پردازیم یا به رفقا سر می زنیم و الا بگوییم مسافرت می رویم شوخی کردیم چون همه ی سال هر شب مسافریم از این شهر به آن شهر.

آیا یک مبلغ یا خطیب باید یک فرد سیاسی باشد؟ یا فقط در مورد مسائل عقیدتی صحبت کند؟ یا می تواند سیاسی هم باشد؟ یا اصلاً در هیئت می توان کار سیاسی کرد؟ این که می گویند امام حسین(ع) قیامش قیام سیاسی بود یعنی چه؟
حجت الاسلام دارستانی :  بله اصلاً سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست.اما به خاطر پیچیدگی سیاست و این که عموماً خطبای ما و مبلغین ما و طلبه های ما از سیاست موجود در کشور آگاهی کامل ندارند عموماً به این نتیجه می رسند که اصلاً وارد سیاست نشوند یا حداقل بالا منبر تحلیل سیاسی نکنند فقط به تاریخ و بحث مباحث تاریخی بپردازند یا به مباحث اخلاقی و اعتقادی.ما این را  دقیقاً در خطبایی که در صدا و سیما منبر می روند و برای عموم مردم صحبت می کنند هم می بینیم آن ها هم وارد این مباحث نمی شوند. چرا ؟ چون یک معضل و مشکلی که ما در مملکت داریم اینست که اطلاع رسانی خوبی از وضع موجود و جامعه موجود و کشور خودمان و جهان به خطبا نمی دهند یعنی واقعاً من خودم الآن خودم اعتراف می کنم که من به اندازه ی یک روزنامه فروش خبر ندارم از این مملکت.یک روزنامه فروش روزی ۳۰ روزنامه می خواند من روزی خیلی زور بزنم ۲ روزنامه می خوانم هیچی بورتنی برای ما نمی آید از وضع موجود مثلاً چه اتفاقی در کشور می افتد و کشور را چه تهدید می کند؟ و وضع اقتصادی،وضع دولت،وضع سیاست برای همین عموماً آقایان به این نتیجه می رسند که در مسائل سیاسی خیلی داخل نشوند و بیشتر حالا مثلاً اعتقادی و اخلاقی و عرفانی و مباحث ادبی بپردازند. و ای کاش می شد که بالأخره مسئولین امنیتی کشور جداً این گره را باز می کردند و حالا بخشی از خطبای کشور را و کسانی که بالأخره تریبون مردم اند به این ها آگاهی های سیاسی می دادند و وضع موجود را برایشان تشریح می کردند.قظعاً اگر خطبای ما وضع موجود را و سیاست روز را و اتفاقاتی که در خاورمیانه و در جهان می افتد را بدانند قطعاً بالای منبر به این مباحث هم می پردازند و آن مقداری هم که وظیفه دارند مردم را آگاه کنند،آگاه می کنند.ولی واقعاً این جور خطبای ما عموماً به اندازه ی یک روزنامه فروش هم اطلاعات ندارند.

بهترین چیزی که از امام حسین (ع) گرفتید در این چند سالی که سخنرانی می کنید؟
 حجت الاسلام دارستانی : وجود سیدالشهداء یک وجود بی نهایت است یعنی انسان هر چه سیر می کند و در این مسیر امام شناسی حرکت می کند به آن بحث فقر خودش و ذلت خودش بیشتر می رسد ما،در مقابل سیدالشهداء فقیر مطلقیم و این بزرگوار در مقابل ما غنی مطلق است هرچی ذلت و فقر را در مقابل این بزرگوار در خودمان بیشتر ببینیم معارف بیشتری کسب می کنیم در مسیر توحید بهتر قدم می زنیم.بهترین چیزهایی که از سید الشهداء گرفتم همین چیزهایی ست که الآن دارم در نگاه به ایشان همین روضه هایی که می خوانم همین معارفی که کسب کردم. این که آبرویمان از ایشان است اعتبارمان،روزی مان از سر سفره ی ایشان است. دنیا که در پای سفره ی این ها نشستیم وجود نازنین سیدالشهداست.

در پایان چه توصیه ای به کسانی که این مصاحبه را خواندند و خوانندگان این سایت دارید؟
حجت الاسلام دارستانی : نمی دانم چه بگویم! چون تمام زندگی سیدالشهداء(ع) نکته است و دُر.
از  حضرت بخواهیم که در این مسیر کمکمان کند دستمان را بگیرد و توفیق بدهد که با همه ی وجود جانمان را آبرویمان را،ثروتمان را در مسیر محبت سیدالشهداء خرج کنیم با همه ی توان خستگی ناپذیر.

تاریخ مصاحبه ۱۳۹۱/۰۹/۲۰

نـــویسـنــده : ســـــــید - گروه فرهنگی
تعداد بازدید این مطلب : نوع مطلب : نوا و نما
لطفاً نظرات خود را از طریق فرم زیر ثبت نمایید
نام ونام خانوادگی : پست الکترونیک :
موضوع نظر : وب سایت :
 
   
.:|:. maohmad پست الکترونیک : s.ahmad.h110@gmail.com
خوشحالم که این سایت استاد آخرش راه اندازی شد
امیدوارم به روز باشید
مهدوی باشید و سربلند
یا علی
« کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق است به حجت الاسلام سید احمد دارستانی »
[استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است]